amerikanskt visum

för er där ute som undrar hur det var på ambassaden och som
själva kanske ska fixa ett visum tänkte jag ge lite tips och råd.

det bästa tipset är väl att vara ute i god tid och vara
väl förberedd med papper och blanketter, vilket jag inte var.
jag började 3-4 dagar innan själva besöket. tidsoptimist ja visst!
detta var pga att jag fick min 1-20 på måndagen och bestämde
att ta bilen upp till stockholm. så det var verkligen i sista sekunden!

jag förstorade upp allt med papper och betalningar, nu efteråt
inser jag att det inte var så krångligt. särskilt nu när dem gjort
dem tidigare 3 blanketterna till 1, där man även laddar upp sin
egna bild och slipper då ta kort hos en fotograf.

-pass (ska vara giltligt 6 månader efter hemresa)
-personbevis med alla realtioner från skatteverket
-en bekräftelse (en sida) på din DS-160
-CSN-beviset
-1-20 (får du från skolan när du blivit antagen)
-ett kvitto från din bank att du betalat amabassaden 1050:-
-ett elektroniskt kvitto på din SEVIS-avgift på $200
-frankerat (65:-)kuvert med din adress (för att kunna skicka hem passet)


när du gjort din DS-160 får du en barcode (streckkod) som du måste ha
för att kunna boka en tid hos ambassaden.
sevisavgiften måste betalas senaste 3 dagar innan ditt besök.


väl på ambassaden i stockholm får du stå i kö utanför innan du släpps in,
jag väntade i ca 30-40 minuter. väl inne får du lämna ifrån dig elektronik
och gå igenom metalldetektorer (som på en flygplats).

sen är det kö igen, för att lämna in alla papper och blanketter.
sen är det ytterligare en kö, du får då sitta och vänta på att bli
uppropad för det the final moment.

i mitt fall tog själva "intervjun" ca 30 sekunder och då skojjar jag inte.
jag blev uppropad och fick gå fram till "luckan" och lämna fingeravtryck.
svarade på några frågor om jag skulle plugga och funderade på en transfer.
sen var det klart, fyra dagar senare kom mitt pass med visumet i på posten.

allt som allt tog det 2 timmar, och då var ju typ allt väntande.
så ha med dig en bok/tidning för att få tiden att gå!

allt som du behöver veta står på ambassaden även om det kan stå
lite otydligt, har du några frågor så don't be afraid to ask!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0